Nieuws uit groep 8

donderdag 5 september 2024

Groep 8: De tijd vliegt.

Wij vonden het erg fijn om elkaar na 6 weken weer te zien. Na zo’n lange periode uit elkaar geweest te zijn, worden de regels en groepsnormen opnieuw bepaald. Iedere dag wordt er aandacht besteed aan de zogenoemde Gouden Weken. Na jarenlang in een combinatiegroep te hebben gezeten, vormen we dit jaar een enkele groep. Wij hebben een lokaal boven en vinden dit een gezellige en rustige plek. Juf Marinde en meester Thom zijn bekend, maar vanaf de eerste schooldag hadden we nog iemand in de klas, namelijk juf Margo. Zij loopt haar eindstage (tot februari) bij ons in de klas en dat vinden wij heel fijn.
Bij gymnastiek is er ook ingestoken op samenwerken, iets wat erg passend is bij deze weken.
Naast de activiteiten rondom de Gouden Weken zijn wij ook alweer hard aan het werk gegaan met rekenen, taal, spelling, de zaakvakken en Close Reading etc. De lessen van Close Reading ontwerpen wij zelf. Dit jaar zorgen wij dat de rijke teksten die we aanbieden aansluiten het onderwerp van aardrijkskunde, natuur of geschiedenis. De tekstsoorten variëren van informatieve tekst, recept, gedicht, verhalende tekst etc. De tekst waar we nu mee aan de slag gingen ging over de Krakatau vulkaan in Indonesië.
Er zijn ook 2 dingen anders dit schooljaar. Dit jaar gaan we in groep 8 extra aan de slag met het trainen van onze executieve functies. Dit doen we met het programma Breinhelden. Kun je maar niet aan een taak beginnen? Probeer je Startkracht in te zetten! Droom je vaak weg als iemand iets vertelt? Gebruik dan je Aandachtkracht! Vergeet je steeds wat je moet doen? Dan heb je je Onthoud- en Doekracht nodig! Dit zijn drie van de tien Breinkrachten ofwel executieve functies. Deze executieve functies regelen hoe we een taak uitvoeren of een probleem oplossen. Ze regelen bijvoorbeeld of je kunt doorzetten als het moeilijk wordt, of je kunt plannen en organiseren, en hoe je omgaat met emoties. Bent u benieuwd naar alle breinkrachten kijk dan op: Breinkrachten | Breinhelden.
We gaan ook aan de slag met onze eigen leerdoelen. Welk onderdeel zou je nog willen oefenen en hoe zou je dat willen doen? Het is mooi om te zien dat de leerlingen erg goed kunnen bedenken welke manier van leren/werken bij hun past.
In deze twee weken heeft deze groep al laten zien dat zij een echte groep zijn. Zij kunnen hard werken, maar ook samen erg veel plezier beleven. Er zijn al meerdere dagen geweest waarbij de kinderen zeiden: “Is het nu al 14.30 uur?” Kortom, de tijd vliegt!

Delen via