Nieuws uit groep 5/6

donderdag 6 juni 2024

In groep 5/6 zijn wij druk bezig met de Kanjertraining. Dit keer staat het thema vrienden en vertrouwen centraal.

Bij het thema vriendschap hebben de kinderen geleerd hoe je een tip (een echte tip of compliment) kan geven aan een klasgenoot. Ook hebben de kinderen geleerd wat het betekent als je iemand een figuurlijke trap geeft. Dit kan zowel direct tegen iemand zijn maar ook achter iemands rug om. Samen hebben we de casus uit de Kanjertraining besproken over hoe het is als mensen achter je rug om praten en wat dat voor gevoel kan geven. Ook hebben we het roddelspel gespeeld in de klas waarbij de kinderen zich bewust zijn geworden wat zij voor impact kunnen hebben in een soortgelijke situatie.

De kinderen zijn ook bezig geweest met het kijken naar zichzelf. Waar zijn zij trots op en wat zijn hun kwaliteiten. Hier hebben de kinderen een mooie tekening bij gemaakt en besproken met elkaar. De kinderen hebben elkaar mooie tips en complimenten gegeven.

Als afsluiting van de week hebben wij een activiteit gedaan waar vertrouwen centraal staat. Dit hebben de kinderen onder begeleiding van juf Vera gedaan. De kinderen vormden samen een levend bos. Eén van de kinderen deed zijn ogen dicht en werd door een andere leerling door het levende bos begeleid. Hiervoor hebben beide partijen vertrouwen naar elkaar uitgesproken. In de eerste ronde werden de leerlingen nog begeleid met fysieke aansturing vanuit een klasgenoot. De tweede ronde werden de leerling alleen mondeling begeleid vanaf aan afstand door een klasgenoot. Ontzettend knap dat de kinderen dit zo durfden! Als laatste variant heeft juf Vera twee kinderen tegelijk het levende bos ingestuurd die allebei aansturing kregen van een andere leerling. Dit zorgde voor wat meer verwarring, maar ondanks dat hebben beide kinderen het einddoel bereikt!

We zijn ontzettend trots op de kinderen en we hebben genoten van de mooie samenwerkingen die we gezien hebben!