Nieuws uit groep 4
Afgelopen woensdag, 2 oktober, is de Kinderboekenweek feestelijk van start gegaan. Dit jaar is het thema: Lekker eigenwijs. Er staan nog veel meer rijke taal- en leesactiviteiten op het programma tijdens de Kinderboekenweek. Naast de reguliere vakken, is het dus echt een leesfeest zo tijdens de Kinderboekenweek.
Waar werken wij met taal en spelling aan?
Het eerste thema is afgerond van Staal taal. We zullen deze week starten met een nieuw thema: Onderweg. In de themafilm filmt Sanne de route die ze aflegt van huis naar school en geeft commentaar op alles wat ze tegenkomt. Ook de kinderen gaan in dit thema aan de slag met alles wat ze onderweg tegenkomen. Ze leren woorden die over onderweg gaan, ontdekken taal in straatnamen en verkeersborden, luisteren naar straatgeluiden, schrijven een adres, maken een reisbeschrijving en schrijven over hun eigen route van huis naar school.
We hebben in blok 1 van spelling de eerste drie categorieën herhaald. In blok 2 van spelling zullen we aandacht hebben voor het plankwoord (categorie 4), daar mag geen g tussen. Het eer-oor-eur-woord (categorie 5), eer-woord ik schrijf de ee, oor-woord ik schrijf de oo, eur-woord ik schrijf de eu. Eel-woord ik schrijf de ee. Het aai-ooi-oei-woord (categorie 6), ik hoor de j maar ik schrijf de i. Naast deze categorieën maken we ook een start met het klankgroepenwoord ter voorbereiding op het schrijven ervan in blok 4. Het klankgroepenwoord oefenen we in vaste stappen:
Stap 1 Woord verdelen in klankgroepen
Stap 2 Bepalen van de laatste klank
Stap 3 Bepalen van de (klank)groep
Stap 4 Bepalen wat je moet doen
De kinderen herkennen dit al vanuit de lessen van ZLJKLS (zo leer je kinderen lezen en spellen). Dit komt iedere week terug, en de kinderen zijn hier al mee gestart in groep 3.
Save the date!
Onze Klas op de Plank voorstelling komt eraan! Wij zullen op dinsdagmiddag 22 oktober om 13.30 uur onze voorstelling laten zien aan alle ouders/verzorgers én aan de groepen 5 t/m 8. Superspannend natuurlijk, maar ze hebben er ook erg veel zin in. De voorbereidingen zijn in volle gang. De rollen zijn verdeeld, de kinderen zijn druk met het maken van ons decor, denken na over de outfits en oefenen al druk met de liedjes. De kinderen gaan deze week ook een officiële uitnodiging schrijven en maken voor jullie. Hiermee oefenen ze ondertussen hun schrijfvaardigheden. Wij hebben er al zin in, zien we jullie dan?