Close reading

donderdag 12 december 2024

Close reading

Op de Bundel maken we gebruik van de methodiek Close reading. Deze methodiek stelt de tekst centraal. Dit wordt tijdens drie sessies gedaan. Elke sessie lezen we de tekst opnieuw, maar elke sessie met een ander doel. Bij Close reading bieden we verschillende soorten teksten aan. Zo lezen we de ene keer een informatieve tekst, maar een andere keer een sprookje. Op deze manieren maken de kinderen kennis met verschillende soorten teksten en werken we aan leesbegrip en leesplezier.

Afgelopen week heeft groep 4 met Close reading een nieuwe tekst gelezen. De tekst die wij hebben gelezen was een hoofdstuk uit de Zoete zusjes helpen de natuur. Deze tekst richt zich op de natuur en wat kinderen zouden kunnen doen om de natuur te helpen. Samen hebben wij bij de eerste sessie de tekst gelezen en de belangrijkste of moeilijke woorden onderstreept. Ook hebben we bepaald wat het begin, midden of einde was de tekst was. Bij de tweede sessie lazen we de tekst opnieuw. Daarnaast hebben we verschillende vragen over de tekst beantwoord. Bij de laatste sessie hebben we de tekst gelezen en maakten de kinderen een poster. Op deze poster moesten de kinderen een oplossing opschrijven om de natuur te helpen. Deze oplossing haalden ze uit de tekst. Ook moesten ze aangeven waarom het een goede oplossing was.

Tijdens de lessen van Close reading zijn de kinderen betrokken en enthousiast. Ze werken samen met hun maatjes om de opdrachten te maken. Bij het maken van de poster was dit ook goed terug te zien. Alle kinderen waren actief bezig met hun poster en het kiezen van een goede oplossing. De posters hebben ze ook nog aan elkaar gepresenteerd. Het waren drie geslaagde en waardevolle lessen.

Delen via